Alle produkter

Artseco

Logo ARTSECO

Interview med ARTSECO: 130 meter pallereoler

ARTSECO har revolutioneret kunstmarkedet i Tyskland med et genialt lagersystem, dygtigt håndværk og stor kærlighed til kunst. Reoler fra TOPREGAL spiller en nøglerolle i dette. Du har bestilt omkring 130 løbende meter pallereoler med to eller tre niveauer til dit mere end 4.500 kvadratmeter store kunstlager i Berlin.

Hvordan hørte I om TOPREGAL?

Miguel Adaro: Vi havde brugt fem forskellige reolsystemer fra forskellige producenter. Det fungerede ikke i længden, fordi nogle virksomheder gik konkurs, og de enkelte systemer var for forældede. Da jeg søgte på internettet efter en ny leverandør, faldt jeg over www.topregal.com . Det er en god side. De enkelte hyldetyper er tydeligt forklaret. Det er nemt at visualisere, hvad man har brug for. Og tilbudseksemplerne gør det lettere at beregne.

Hvorfor har du bevidst fravalgt andre berlinske virksomheder?

Miguel Adaro: Jeg har altid gået ind for at støtte lokale virksomheder. Men Berlin-virksomhederne var simpelthen for dyre. Frem for alt gav de os kun ringe mulighed for at forhandle. Vi bygger selv hylderne. Det ville de ikke have og sagde, at montering var inkluderet, hvilket også forklarede den høje pris. TOPREGAL tilbød os derimod rigtig gode priser og løfte om hurtig levering. De berlinske firmaer havde derimod ventetider på omkring tre uger. Det var ikke acceptabelt for os.

Marc Handrich: TOPREGAL var meget venlige og gav os indtryk af, at de vil fortsætte med at eksistere i de næste par år, og at vi nemt kan genbestille det samme system, hvis vi udvider i fremtiden. Det er særligt vigtigt for os.

I har tidligere haft dårlige erfaringer med eBay. Hvordan var de?

Miguel Adaro: I foråret 2016 fik vi meget plads med meget kort varsel med vores nye centrallager i Berlin-Neukölln. Og behovet for en masse lagerplads var der pludselig. Gallerierne øgede deres efterspørgsel, og vi var nødt til at reagere hurtigt. På det tidspunkt var likviditet også et vigtigt spørgsmål for os. Så vi ledte efter brugte, kraftige reoler på eBay.

Marc Handrich: Første gang var en rigtig god handel. Men anden gang var en total fiasko. Det er altid "købt som set". Som man nogle gange ser på eBay, havde vi 70 procent skrot. Tungt skrot, som vi var nødt til at skille os af med først.

Pallereoler på lageretEksempel på hylder på lageret, fyldt op

Administrerende direktør Miguel Adaro (til venstre) og lagerchef Marc HandrichAdministrerende direktør Miguel Adaro (til venstre) og lagerchef Marc Handrich

Kunst findes i mange formater, former og materialer. Hvordan passer det sammen med standardiserede hylder?

Marc Handrich: Hos os er stort set alle hylder skræddersyede. Simpelthen fordi kunsten altid er forskellig. Vi har store og små billeder, tunge skulpturer og delikate installationer. Hver hylde skal samles og udstyres individuelt. Og derfor er det svært for os at planlægge det præcist på forhånd. Derfor foretrækker vi at samle hylderne selv, stykke for stykke, efterhånden som vi får brug for dem til de respektive værker.

Bruger I hylderne, som de bliver leveret, eller foretager I individuelle ombygninger?

Marc Handrich: Vi samler to pallereoler til såkaldte dobbeltreoler bag hinanden, normalt med en bredde på to gange 1,10 meter og en afstand på 30 til 50 cm mellem dem. Vi lægger OSB-plader over hele gulvet. I denne konstruktion bruger vi det nederste niveau som billedhylder til store formater. Vi lægger gulvtæppe i billedhylderne, så malerierne kan glide ind og ud af opbevaringen. Til trækasser lader vi trægulvet ligge, da det gør kasserne mere mobile. Og takket være tværstangen kan vægten af kasser med forskellig vægt fordeles bedre.

Hvordan faktureres brugen af reolerne?

Miguel Adaro: Vi kalder vores koncept for "oppustelig kunstopbevaring". Oppusteligt i den forstand, at lejerne kun betaler for den plads, de rent faktisk bruger. Tidligere blev hele reoler altid udlejet, uanset hvad der blev opbevaret i dem. Takket være vores sofistikerede lagerstyringssystem kan vi opbevare billeder fra forskellige gallerier sammen på én hylde. Det gør det billigere for vores kunder.

I har udviklet et nyt tilbud specielt til gallerier. Hvad går det ud på?

Miguel Adaro: Flere og flere gallerier beder os om at oprette deres egne kunstopbevaringsfaciliteter. Vi ønsker at udvikle en ny forretningsmodel ud fra dette. Vi udarbejder en komplet opbevaringsplan og inkluderer reoler og montering i beregningen. Hylderne fra TOPREGAL er en integreret del af vores nye service.

Hvilken slags kunst opbevarer I?

Miguel Adaro: Det er hovedsageligt samtidskunst, ikke gamle mestre, fordi disse værker kræver et særligt rumklima med konstant temperatur og luftfugtighed. Vi har en Warhol, og vi har også en Richter, men hovedsageligt moderne værker af up-and-coming kunstnere som Alicja Kwade, Tony Crack eller Jeppe Hein. Det er alle moderne kunstnere, som er på vej frem i øjeblikket, og som bliver hypet på messerne.

ArtSeCo's hovedkvarterArtSeCos hovedkvarter i en gammel maltfabrik

Hvordan vurderer du den aktuelle situation på kunstmarkedet?

Miguel Adaro: Kunst er igen blevet et eftertragtet investeringsobjekt. Hvor er investeringsafkastet så højt som i kunst? I dag er der en ny profession af kunstmæglere, som udelukkende beskæftiger sig med udvikling af kunstnere. Og som har adgang til messerne, når ingen andre får lov til at komme ind i hallerne. Han taler med gallerierne, før den egentlige fernisering overhovedet er begyndt. Og han handler på vegne af topsamlere. Kunstmægleren har omkring ti solvente investorer på hånden og har sandsynligvis allerede en ønskeliste fra dem. Det er en udvikling, som minder enhver, der har været med et stykke tid, om tiden før krakket i 2007.

Er ARTSECO blevet hårdt ramt af dette?

Marc Handrich: Vi koncentrerer os om opbevaring og transport af værkerne. Vores personlige interesse og vores passion for kunst er upåvirket af hypen.


Art Service Company GmbH (ARTSECO) blev grundlagt i 2009 efter afslutningen af bankkrisen, som også havde indflydelse på kunstscenen og kunsttransporten. I dag er ARTSECO repræsenteret på kunstmesser over hele verden. I 2012 blev det første kunstlager åbnet i Berlin i overensstemmelse med VDS' retningslinjer. Det var også det største kollektive lager i samarbejde med to andre kunsttransportfirmaer i Europa. Som service driver ARTSECO to butikker med emballagemateriale til kunsttransport. Berlins gallerier tilbydes regelmæssigt specialuddannelse. Ud over de tre afdelinger i Berlin har ARTSECO også en afdeling i Neuss.www.artseco.de