Alle produkter

Artseco

Interview med ARTSECO: 130 meter pallerækker

ARTSECO har vendt op og ned på kunstmarkedet i Tyskland med et sofistikeret opbevaringssystem, dygtigt håndværk og en stor kærlighed til kunst. Reoler fra TOPREGAL spiller en vigtig rolle i denne sammenhæng. Du har bestilt ca. 130 løbende meter pallereoler med to eller tre niveauer til dit kunstlager i Berlin, som dækker mere end 4.500 kvadratmeter.

Hvordan fandt du ud af, at TOPREGAL findes?

Miguel Adaro: Sidst brugte vi fem forskellige reolsystemer fra forskellige producenter. I det lange løb fungerede det ikke længere, fordi nogle virksomheder forlod os, og de enkelte systemer var for forældede. Da jeg søgte på internettet efter en ny leverandør, landede jeg på www.topregal.com landede på. Dette er et godt websted. De enkelte typer af reoler forklares på en forståelig måde. Du kan nemt visualisere, hvad du har brug for. Og prøvetilbuddene gør det lettere at beregne.

Hvorfor har I bevidst valgt at vælge andre virksomheder i Berlin fra?

Miguel Adaro: Jeg har altid været tilhænger af at støtte lokale virksomheder. Men selskaberne i Berlin var simpelthen for dyre. Frem for alt gav de os kun få muligheder for at forhandle. Vi bygger selv hylderne. Det ønskede de ikke og sagde, at monteringen var inkluderet, hvilket også forklarede den høje pris. TOPREGAL tilbød os derimod rigtig gode priser og lovede hurtig levering. Virksomhederne i Berlin havde derimod ventetider på omkring tre uger. Det var ikke acceptabelt for os.

Marc Handrich: TOPREGAL henvendte sig til os på en meget venlig måde og gav os indtryk af, at det fortsat ville eksistere i de næste par år, og at vi uden problemer vil kunne genbestille det samme system, hvis vi udvider i fremtiden. Det er særligt vigtigt for os.

Du havde tidligere haft dårlige erfaringer med Ebay. Hvordan var de?

Miguel Adaro: I foråret 2016 fik vi med meget kort varsel en hel del plads med vores nye centrallager i Berlin-Neukölln. Og behovet for meget lagerplads var pludselig til stede. Gallerierne øgede deres efterspørgsel, og vi var nødt til at reagere hurtigt. På det tidspunkt var likviditet også et centralt spørgsmål for os. Så vi kiggede på Ebay efter brugte hylder til tunge belastninger.

Marc Handrich: Første gang var virkelig en god aftale. Men anden gang gik det helt galt. De siger altid "købt som set". Som du nogle gange ved fra Ebay, havde vi 70 procent skrot. Tungt metalskrot, som vi først skulle bortskaffe.

Palettenregale im Lager Eksempel hylder på lageret, fyldt

Geschäftsführer Miguel Adaro (links) und Lagermeister Marc Handrich Administrerende direktør Miguel Adaro (til venstre) og lagerchef Marc Handrich

Kunst har mange formater, former og materialer. Hvordan passer det sammen med standardiserede reoler?

Marc Handrich: Hos os er praktisk talt hver hylde individuel. Simpelthen fordi kunst altid er anderledes. Vi har store og små billeder, tunge skulpturer og delikate installationer. Hver hylde skal opstilles og udstyres individuelt. Og derfor er det svært for os at planlægge det præcist på forhånd. Derfor foretrækker vi at samle hylderne selv, stykke for stykke, præcis som vi har brug for det til de respektive værker.

Bruger du hylderne, som de er leveret, eller foretager du individuelle ændringer?

Marc Handrich: Vi samler to pallereoler til såkaldte dobbeltreoler bag hinanden, som regel med en bredde på to gange 1,10 m og et mellemrum på 30 cm til 50 cm. På hele gulvet lægger vi OSB-plader. I denne konstruktion bruger vi det nederste niveau som billedhylder til store formater. I billedrummene lægger vi tæppe til at skubbe malerierne ind og ud af opbevaringen. Med trækasser lader vi trægulvet stå, fordi kasserne så er mere mobile. Og takket være tværstangen kan vægten af kasser med forskellige vægte fordeles bedre.

Hvordan opkræver du betaling for brugen af hylderne?

Miguel Adaro: Vi kalder vores koncept for "oppustelig kunstopbevaring". Oppustelig i den forstand, at lejerne kun betaler for den plads, de rent faktisk bruger. Tidligere blev hele reolkasser altid lejet ud, uanset hvad der var opbevaret i dem. Takket være vores sofistikerede lagerstyring kan vi gemme billeder fra forskellige gallerier sammen på én hylde. Det gør tingene billigere for vores kunder.

I har udviklet et nyt tilbud specielt til gallerier. Hvad handler den om?

Miguel Adaro: Flere og flere gallerier beder os om at oprette deres egne kunstlagerfaciliteter. Vi ønsker at udvikle en ny forretningsmodel ud fra dette. Vi udarbejder en komplet opbevaringsplan og inddrager hylderne og deres montering i beregningen. TOPREGAL-hylderne er en integreret del af vores nye service.

Hvilken slags kunst opbevarer du?

Miguel Adaro: Det meste er moderne kunst, ikke gamle mestre, fordi disse værker kræver et særligt rumklima med konstant temperatur og luftfugtighed. Vi har en Warhol og en Richter, men hovedsageligt moderne værker af nye kunstnere som Alicja Kwade, Tony Crack eller Jeppe Hein. Det er alle moderne kunstnere, der er på vej frem i øjeblikket, og som bliver fremhævet på messer.

ArtSeCo-FirmensitzArtSeCo's hovedkvarter i en gammel maltfabrik

Hvordan vurderer du den aktuelle situation på kunstmarkedet?

Miguel Adaro: Kunst er igen blevet et eftertragtet investeringsobjekt. Hvor er udbyttet så stort som i kunsten? I dag findes der et nyt erhverv, nemlig kunstmægler, som udelukkende beskæftiger sig med kunstneres udvikling. Og hvem har adgang til messerne, når ingen andre har adgang til hallerne. Han taler med gallerierne, allerede inden den egentlige fernisering finder sted. Og han handler på vegne af de bedste samlere. Kunstmægleren har omkring ti velhavende investorer på hånden og har sandsynligvis allerede en ønskeliste fra dem. Det er en udvikling, der minder en, der har været med i et stykke tid, om tiden før krakket i 2007.

Er ARTSECO stærkt påvirket af dette?

Marc Handrich: Vi koncentrerer os om opbevaring og transport af værkerne. Vores personlige interesse og passion for kunst er ikke påvirket af hypen.


Art Service Company GmbH (ARTSECO) blev grundlagt i 2009 efter afslutningen af bankkrisen, som også ramte kunstscenen og kunsttransporten. I dag er ARTSECO repræsenteret på kunstmesser over hele verden. I 2012 blev det første kunstlager efter VDS-retningslinjerne åbnet i Berlin. Det var også det største kollektive lager i samarbejde med to andre kunsttransportvirksomheder i Europa. Som en service driver ARTSECO en onlineshop med emballagemateriale til kunsttransporter. www.artseco-shop.de. Der tilbydes regelmæssigt specialiserede kurser for gallerier i Berlin. Ud over de tre steder i Berlin har ARTSECO også en filial i Neuss.www.artseco.de

trusted shops light
4.3
Meget godt