+++ KAMPAGNE FORLÆNGET: 15 års TOPREGAL ++ jubilæumsrabat også i maj: 15% ekstra - op til 58% besparelse muligt! +++

Alle produkter
12.10.2023

Det grundlæggende i opbevaringssikkerhed

Man kan ikke lave en omelet uden at slå æg i stykker - som man siger. Inden for lagerlogistik er det dog mere passende at sige, at hvor der er lager, er der bevægelse. Lagring, håndtering og plukning af varer med industritrucks, transportbånd og lastbiler - alt dette sker hurtigt og i bedste fald problemfrit. Men disse processer rummer mange farer i hverdagen og kan blive en sikkerhedsrisiko. Jürgen Effner er administrerende direktør for TOPREGAL GmbH, som har specialiseret sig i at optimere disse processer med sit sortiment af reoler og betjeningsteknologi samt transport- og løfteudstyr. Han giver tips til, hvordan man kan arbejde effektivt og frem for alt sikkert, selv i store lagre og med høj medarbejderfrekvens.

Identificer farer, regler og forbud

Når man opretter og udvider et lager, skal man overholde klare regler. For eksempel direktiv 92/58/EØF, som handler om sikkerheds- og sundhedsskiltning på arbejdspladsen. Det foreskriver, at der skal installeres belastningsskilte til reoler, og at oplysninger om brandbeskyttelse, flugtveje, forbud, påbud og advarsler skal placeres på et klart synligt sted. Disse skilte skal også opfylde visse krav, såsom at være slag- og ridsefaste. Farlige stoffer skal også identificeres, og ruter skal markeres på gulvet. "Desuden er det vigtigt at definere et sæt regler for alle processer på lageret og arbejde i henhold til dem. På den måde bliver handlinger og processer forståelige og forudsigelige for alle involverede, og intet bliver glemt. Selv rutinearbejde øger sikkerheden enormt," siger Effner.

Hold rangerområderne rummelige

Økonomisk tænkt og teoretisk planlagt bør lagerrum og haller udnyttes så meget som muligt. "Der er selvfølgelig klare specifikationer for gangbredder og afstande. Men de er nogle gange meget smalle. Især hvis der er meget manøvrering eller opbevaring i højden," ved Effner og forklarer: "Bortset fra det anbefaler jeg altid at bevare et åbent område, der er tilgængeligt til varehåndtering, speciel eller midlertidig opbevaring eller lignende." Det, der stadig fungerer i teorien med nøje planlægning, udgør ofte store sikkerhedsrisici i det praktiske daglige arbejde. Selv uddannede chauffører har brug for en vis rangerafstand mellem stativerne. "Her anbefaler jeg en ekstra buffer på mellem 1,5 og 5 meter afhængigt af industritruck og reolsystem," siger Effner. I en hektisk hverdag er der også ofte brug for mere plads til tidseffektiv transport af varer, så man ikke kolliderer med andre køretøjer eller støder ind i hylder. Vinkler, der er for smalle, hindrer også kraner, løftearme eller gaffeltrucks. Effner gør det klart: "Mere generøs planlægning gør arbejdet lettere, sparer tid og reducerer farer og brud på varer betydeligt."

Brug audiovisuelle signaler

Det betyder ikke kun advarselslamper og signaler. "Det, der øger sikkerheden på et lager, er i lige så høj grad at arbejde sammen i tone og gestus indbyrdes," siger Effner. Her er det især de gamle kendinge, dvs. også chefen, der skal give viden og erfaring videre til medarbejderne. "Hvis du ikke underviser og ikke forklarer, kan du heller ikke irettesætte, hvis der sker noget," advarer Effner. Alligevel ser han en helt anden mulighed i de unge fagfolk: "Vores unge lagermedarbejdere har ofte meget konstruktive og støttende ideer med hensyn til at forenkle processer og øge sikkerheden. Vi lytter til alle forslag, fordi feedback fra vores medarbejdere gør os i stand til at forblive fremtidsorienterede."